Przed nami czas wyprzedaży i różnych promocji związanych ze zbliżającym się dniem, określanym jako „Black Friday”. Strony internetowe i reklamy w social mediach będą kusiły nas niskimi cenami produktów i innymi korzystnymi ofertami. Stosując się do kilku wskazówek przygotowanych przez policjantów Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, zmniejszymy ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępcy.

Szczególną uwagę zwracajmy na to, czy cena towaru nie wydaje się zbyt atrakcyjna – oszuści często kuszą kupujących bardzo niską ceną. Pamiętajmy, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować online. Sprawdzajmy adres strony internetowej, bywa że występują w nim dodatkowe litery lub znaki, których w pierwszej chwili nie zauważamy. Analizujmy datę uruchomienia sklepu internetowego (im dłużej sklep funkcjonuje, tym większą mamy pewność, że jest bezpieczny). Sprawdźmy czy sklep internetowy oferuje formę płatności za pobraniem. Dokonując płatności za zakupy nie korzystajmy z linków otrzymanych od niepewnych, nieznanych platform. Dokładnie sprawdzajmy wiadomości, jakie otrzymujemy w toku płatności mobilnych. Czytajmy na co wyrażamy zgodę, i jaki przelew potwierdzamy. Nikomu i nigdy nie udostępniajmy naszych haseł i loginów do bankowości internetowej.

Reklama w social-mediach

Cyberprzestępcy będą starali się dotrzeć ze swoją fałszywą ofertą promocyjną do maksymalnie dużego grona użytkowników. W związku z tym przygotowują atrakcyjnie wyglądające i korzystne cenowo oferty. Zamieszczają je w social mediach. Oferta jest tak przygotowana, aby zachęcić nas do kliknięcia w nią, a w dalszych krokach podania swoich poufnych danych do logowania, w tym do bankowości internetowej i podania danych karty płatniczej.

Oszustwo metodą na tzw. „BLIK”-a

Jedną z częściej stosowanych przez cyberprzestępców metod jest włamanie na konto na portalu społecznościowym i podszywając się pod właściciela profilu, masowe rozsyłanie do wszystkich znajomych prośby o przekazanie kodu BLIK. Oszuści internetowi, podszywając się pod naszego znajomego lub członka rodziny, bardzo często dodają sformułowania, że nie mogą w tej chwili rozmawiać, żeby nie przeszkadzać, że oddzwonią za jakiś czas. Te zabiegi mają uwiarygodnić ich działania i zapobiec dalszej weryfikacji z naszej strony.

 

źródło: Policja podkarpacka

fot. pixabay

 

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach #PROO. Komitet do spraw Pożytku Publicznego.