Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła wyniki przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Brzostku i Kołaczyc. W odpowiedzi na ogłoszenie, złożono 10 ofert, które mieszczą się w budżecie przeznaczonym na inwestycję, wynoszącym 607,99 milionów złotych.
Obwodnica Brzostku i Kołaczyc to część większego projektu budowy trzech nowych obwodnic w ciągu drogi krajowej nr 73 (DK73), które mają poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu na tej ważnej arterii komunikacyjnej, łączącej Pilzno z Jasłem. Jak informuje GDDKiA w Rzeszowie, planowana obwodnica, o długości około 13,4 km, będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), przebiegającą po zachodniej stronie DK73.
W ramach inwestycji powstaną także jezdnie dodatkowe, z których korzystać będą mieszkańcy terenów przylegających do obwodnicy. Uzupełnieniem projektu będzie infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz budowa obiektów inżynierskich i skrzyżowań jednopoziomowych. Ważnym elementem inwestycji będzie również wybudowanie i przebudowanie istniejących dróg w zakresie kolizji z obwodnicą oraz budowa wałów przeciwpowodziowych na dwóch odcinkach drogi o łącznej długości około 2,1 km.
Oferenci, którzy wzięli udział w przetargu, to w większości znane firmy budowlane, w tym konsorcjum NDI i Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe Jasło, które zaproponowało najniższą cenę – 406,5 miliona złotych. Pozostali oferenci, tacy jak PORR, Budimex, Mirbud, czy Strabag, złożyli oferty na kwoty oscylujące wokół 430-495 milionów złotych. Oferty będą teraz poddane weryfikacji, a najkorzystniejsza zostanie wybrana na podstawie trzech kryteriów: ceny (60%), długości gwarancji na ekrany akustyczne (20%) oraz na obiekty mostowe (20%).
Planowane zakończenie budowy to 52 miesiące od podpisania umowy, z uwzględnieniem okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca). Zakończenie tego projektu znacząco poprawi przepustowość oraz bezpieczeństwo na całym odcinku DK73, który jest jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych w województwie podkarpackim. Projekt ma również duże znaczenie strategiczne, ponieważ DK73 prowadzi do przejść granicznych z Ukrainą w Krościenku oraz ze Słowacją w Barwinku.
Realizacja obwodnic Brzostku i Kołaczyc, razem z obwodnicą Jasła i Pilzna, to krok w stronę modernizacji infrastruktury drogowej, który poprawi jakość podróży i przyczyni się do rozwoju regionu.

Obraz Khusen Rustamov z Pixabay
Źródło: GDDKiA