27 marca 2025 roku przyniósł przełom dla mieszkańców Leska – Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie oraz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydały kluczowe postanowienia do raportu oddziaływania na środowisko dla budowy obwodnicy. Dokumenty te otwierają drogę do uzyskania decyzji środowiskowej, którą wyda Burmistrz Miasta i Gminy Lesko, przyspieszając realizację tej wyczekiwanej inwestycji.

– Każda droga to impuls dla gospodarki i turystyki, ale też wyzwanie dla lokalnych społeczności. Dlatego zaproponowaliśmy Lesku dodatkowe środki na projekty dla mieszkańców. Teraz czekamy na decyzję środowiskową, by inwestować w przyszłość miasta i przeciwdziałać jego marginalizacji – mówi marszałek Piotr Pilch.

Co zyska Lesko?
Obwodnica w wariancie W2 będzie miała 4,5 km długości i połączy drogę krajową nr 84 (od ronda w Lesku) z drogą wojewódzką nr 894 w Huzelach, gdzie powstanie kolejne rondo. Kluczowym elementem jest nowy most na Sanie o nowoczesnej konstrukcji „Network arch” (długość 145 m), który zastąpi niemal stuletni, ograniczony nośnością obiekt w Huzelach. Droga klasy G przejmie ruch tranzytowy na trasach Sanok–Lesko–Cisna i Sanok–Lesko–Polańczyk, odciążając centrum miasta. Prognozy wskazują, że w 2026 roku obwodnicą przejedzie ponad 6800 pojazdów dziennie, a w 2036 roku – blisko 8000.

Finansowanie i zakres
Inwestycja pochłonie 180 mln zł, z czego 100 mln zł pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a 80 mln zł to wkład Województwa Podkarpackiego. Projekt obejmuje m.in.:

  • Budowę mostu, przepustów i małych mostów ekologicznych.
  • Ścieżki pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne i nasadzenia zastępcze.
  • Rozbudowę skrzyżowań i zjazdów, zapewniających dostęp do terenów inwestycyjnych.
  • Modernizację oświetlenia, odwodnienia i infrastruktury technicznej.

Trasa została zaprojektowana z szacunkiem dla krajobrazu doliny Sanu, a nowy most nawiązuje stylem do istniejącego. Wyburzenia ograniczą się do 3 budynków mieszkalnych i 7 obiektów gospodarczych, głównie przy rondzie w Huzelach.

Korzyści dla regionu
Obwodnica odciąży rondo w Lesku, gdzie ruch sięga dziś niemal 11 tys. pojazdów na dobę, poprawi bezpieczeństwo i płynność transportu. Nowe tereny inwestycyjne wzdłuż trasy stworzą szanse dla lokalnego biznesu, a ścieżki rowerowe połączą się z planowaną siecią Velo San. Inwestycja wpisuje się też w szerszy plan modernizacji podkarpackich dróg, w tym nowych mostów na Sanie w Jarosławiu, Stalowej Woli i Wrzawach.

– To strategiczny projekt, który wzmocni Lesko i cały region – podkreśla Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Źródła: Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich