W najbliższych miesiącach na budowie drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik planowane jest zintensyfikowanie robót ziemnych oraz mostowych. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie, prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a ich postęp widoczny jest na każdym etapie.
Roboty ziemne i infrastrukturalne
W ostatnim czasie zakończono odhumusowanie terenu oraz wycinkę drzew i krzewów. Obecnie trwają intensywne prace ziemne, w tym wykopy na trasie głównej S19, drodze powiatowej DP1931R oraz na Miejscu Obsługi Podróżnych w miejscowości Jawornik. Równocześnie prowadzone są roboty nasypowe na głównej trasie S19 oraz na łączniku DK19.
Nie zapomniano także o umacnianiu skarp, które realizowane jest poprzez montaż gwoździ gruntowych oraz siatek stalowych, co ma na celu zapewnienie stabilności konstrukcji.
Zaawansowane prace mostowe
Prace w branży mostowej są realizowane z dużą intensywnością. Trwają roboty związane z wykonywaniem pali wielkośrednicowych, które posłużą jako fundamenty pod podpory mostów, wiaduktów i estakad. W ramach tych działań wykonawcy montują zbrojenia pali, oczepów fundamentowych oraz betonują ławy fundamentowe i prefabrykują słupy.
W jednym z najbardziej wymagających miejsc budowy, na estakadzie ES-26 pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa, prowadzone są prace związane z wykonywaniem pali wielkośrednicowych. Wykonano już pierwsze oczepy fundamentowe, a prace kontynuowane są zgodnie z planem, obejmując montaż zbrojeń, deskowanie oraz betonowanie.
Przebudowa sieci uzbrojenia terenu
Istotnym elementem projektu jest także przebudowa kolidujących sieci uzbrojenia terenu. W ramach tych prac zakończono już przebudowę ujęcia wody AQUE, a aktualnie prowadzone są działania związane z kanalizacją deszczową. W najbliższych miesiącach planowane jest również zakończenie przebudowy sieci energetycznych.
Zakres projektu
Projekt przewiduje budowę dwupasmowej drogi ekspresowej z pasem awaryjnym, która połączy miejscowości Babica i Jawornik. Powstanie także węzeł w rejonie Strzyżowa i Czudca, skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1931R oraz Miejsce Obsługi Podróżnych w Jaworniku.
W ramach inwestycji zaplanowano budowę aż ośmiu estakad, w tym największej o długości 1,15 km i filarach sięgających 100 metrów wysokości, a także sześciu wiaduktów i trzech przejść dla zwierząt.
Projekt zakłada również budowę tymczasowego łącznika z DK19 w Jaworniku, co jest efektem podziału budowy S19 na dwa etapy: Babica – Jawornik oraz Jawornik – Domaradz. Docelowo jednak droga ekspresowa S19 nie będzie się łączyła z drogą krajową nr 19.
Postęp prac i perspektywy
Zaawansowanie robót na budowie drogi S19 Babica – Jawornik wynosi obecnie około 21,55%. Cała trasa będzie miała długość 11,6 km, a za realizację odpowiada firma Intercore. Wartość umowy wynosi 1 253 370 000,00 zł.
Budowa drogi S19 jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych dla regionu, mając na celu poprawę komunikacji oraz zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Prace są realizowane zgodnie z planem, a zakończenie robót związanych z budową pali pod estakady planowane jest jeszcze przed końcem roku.
Źródło informacji prasowej oraz fot.: Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach #PROO. Minister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego